Článek o korupci v českém zdravotnictví Zde k přečtení

Leden 2015

Chile díl 3. : Děsivý vítr v Torres del Paine

15. ledna 2015 v 18:00 Cestování
4. DEN

V Chile nemají problém jen s kreditkama, což Vám povyprávím později, ale i s plynovými bombami. Bombu na náš vařič jsme sehnali v Chile jen v jednom obchodě a měli jsme štěstí, že to bylo zrovna před všema trekama. O. si spravil urvaný bederní pás pomocí stahovacích pásek a lepenky. Je vidět, že inženýři si umí v některých věcech poradit. :)
Koupili jsme si zpáteční lístek na bus do Torres del Paine za 12 000 ChP a odpoledne vyjeli. (Je lepší si koupit rovnou zpáteční, protože pak za prvé je cesta nazpátek dražší a navíc můžete mít problém se narvat do busu). Už od Puerto Natales strašlivě pršelo a do autobusu začala téct voda. Ne kapat, ale téct !!! Ještě, že takhle odpoledne nejelo moc lidí, takže si lidi mohli přesednout na sušší místa. Když autobus jel do zatáčky, tak se v autobuse přelévala řeka :). Do Torres del Paine je to cca 3-4 hodiny opět pustinou s jednou zastávkou na rozcestí s hospodou, kde poblíž je menší městečko.
Když jsme se přiblížili k parku, tak na stráních se pásly lamy :). Moc jsem se těšila, že je uvidím i v parku, ale tam jsme je nezastihli.

Odpad (Trash, 2014)

11. ledna 2015 v 16:28 Filmový koutek

V kinech teď můžete vidět moc pěkný film s názvem Odpad. Vypráví o trojici kluků, kteří se živí sběrem a tříděním odpadu na skládce, kde i žijí. Rio de Janeiro denně vyprodukuje spoustu odpadu a jednou se v tom odpadu najde i pěněženka s finančním obnosem, záhadným klíčkem a losem do zvířátkové loterie. Po této pěněžence se začnou shánět až moc rychle a s velkou vervou policisti. Čím víc se kluci snaží dostat k informacím ohledně záhadného majitele pěněženky a souvislostech s tím spojené, tím se začínají víc namáčet do problémů a jdou proti rukám zákona, kteří možná nehájí zrovna zájmy na straně spravedlnosti.

Tenhle film mě moc zaujal už jen kvůli prostředí, v kterém se odehrává. Představa života ve slumu na skládce ve mě zanechává nepěkné představy a přitom je to realita miliónů lidí na světě. Před lety jsem byla s rodiči na dovolené v Egyptě. Vlakem jsme se jeli podívat do Káhiry na pyramidy a cestou jsme viděli, jak lidi vyhazují odpadky přímo ze svých obydlí do Nilu, kde se pak tvoří takové jiné pyramidy, ale z odpadu. A vedle těhlech "hromad úspěchu" se lidé koupali, prali a možná i nabírali vodu na vaření. Člověk by měl být rád za to, že nežije na skládce. Na druhou stranu v Hořovicích máme skládku na protějším kopci. Dřív to byla jen vykopaná jáma, do které se svážel odpad. Teď už je to taková menší hora Říp a myslím si, že ještě poroste. Tahle představa je dosti smutná. Další zajímavostí je, že v Chile jsem žádné skládky neviděla, ale taky jsem se bohužel nepídila po tom, co dělají s odpadem.
Člověk vyprodukuje moře odpadu. Tříděním a kompostováním se pak dá tohle množství snížit na minimum. Chtěla bych se zeptat, třídíte odpad ?

Chile díl 2.: Studený a větrný Jih

6. ledna 2015 v 19:34 Cestování
Punta Arenas je na chilské patagonské poměry docela velké město. Najdete tu všechny možné obchody, nemocnici, úřady. Letadlo přistálo v jedenáct večer a ještě jsme stihli autobus z letiště do města, které je vzdálené pár minut jízdy. První čeho jsme si všimli byla velká změna teploty. Z 23 °C v Santiagu jsme se dostali na teploty kolem 10 °C a ještě k tomu se městem proháněl docela silný vítr. Měli jsme štěstí, že jsme mohli i v takhle pozdní hodinu přespat přes couchsurfing u fotografa Franclina Pardona. Bylo vtipné slyšet jeho vyprávění o tom, jak si jezdí do Torres del Paine tak dvakrát ročně něco fotit. Je to docela rozdíl mezi 8 hodinama v autobuse a 25 hodinama v letadle plus 8 hodin jízdy autobusem :).